
Mi az a farkasvakság?
A farkasvakság – orvosi nevén nyctalopia – olyan látászavar, amelynek fő jellemzője a rossz látás szürkületben és sötétben, miközben nappali fényviszonyok között a látás általában normális vagy csak enyhén károsodott. Ez a tünet a szem pálcikáinak (botsejtjeinek) működési zavara miatt alakul ki, amelyek a félhomályos látásért felelősek. A pálcikákban található rodopszin (látóbíbor) nevű pigment nélkülözhetetlen a gyenge fényviszonyok közötti látáshoz.
Típusai
A farkasvakság veleszületett és szerzett formában is jelentkezhet. A leggyakoribb veleszületett forma a retinitis pigmentosa és más örökletes retina-degenerációkhoz társul. A szerzett alak hátterében leggyakrabban A-vitamin-hiány, súlyos májbetegségek, malabszorpciós szindrómák vagy bizonyos gyógyszerek állnak.
Tünetek és jelek
A farkasvakság legkorábbi és legjellegzetesebb tünete, hogy a személy nehézséget tapasztal az alkalmazkodásban, amikor világos helyről sötét helyre lép be. Nehezen lát éjszaka, szürkületben, rosszul megvilágított helyiségekben vagy vezetés közben. Gyakran bizonytalan mozgással és rossz tájékozódással jár.
Ha a farkasvakságot A-vitamin-hiány okozza, további tünetek is megjelenhetnek, amelyek az alapvető tápanyaghiányra utalnak. Ezek azonban nem minden esetben fordulnak elő, és nem a farkasvakság önálló tünetei.
A-vitamin-hiány esetén előforduló jelek
- Száraz, érdes, pikkelyes bőr (phrynoderma, „varangybőr”)
- Fokozott szőrtüsző-keratinizáció, főleg a felkarok, combok és fenék tájékán
- A bőr rugalmasságának csökkenése
- Szemszárazság, a kötőhártya kiszáradása (xerophthalmia)
- Bitot-foltok megjelenése a kötőhártyán (habos, háromszög alakú fehér foltok)
- Súlyos esetben keratomalacia (szaruhártya lágyulása, fekélyesedése)
- Száraz száj, hajszárazság, fokozott fertőzésveszély
Okok és kiváltó tényezők
A farkasvakság leggyakoribb oka világszerte az A-vitamin-hiány. Az A-vitamin nélkülözhetetlen a rodopszin képződéséhez, amely a pálcikák fényérzékeny pigmentje.
További fontos okok:
- Hosszú ideig tartó súlyos alultápláltság
- Malabszorpciós szindrómák (coeliakia, Crohn-betegség, cisztás fibrózis)
- Súlyos májbetegségek (májzsugor, epeúti elzáródás)
- Hosszú távú, zsírban szegény diéta
- Bizonyos örökletes betegségek (retinitis pigmentosa, Usher-szindróma)
- Ritkán egyes gyógyszerek (pl. fenotiazin-származékok)
- Egyéb szembetegségek, például előrehaladott szürkehályog
Megelőzés
A farkasvakság legnagyobb részben megelőzhető betegség. A legfontosabb lépések:
- A-vitaminban vagy béta-karotinban gazdag élelmiszerek rendszeres fogyasztása (máj, tojássárgája, tejtermékek, sárgarépa, édesburgonya, spenót, kelkáposzta, mangó, sárgadinnye)
- Kisgyermekek és várandós nők esetében szükség esetén A-vitamin-pótlás orvosi javaslatra
- Malabszorpciós betegségek időben történő felismerése és kezelése
- Egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás fenntartása
Kezelés
Enyhe, A-vitamin-hiány okozta esetek
A kizárólag A-vitamin-hiány miatt kialakult farkasvakság igen jól reagál a pótlásra. Már 24–48 óra alatt jelentős javulás észlelhető, néhány hét alatt pedig a tünetek általában teljesen visszafejlődnek.
Súlyos vagy örökletes esetek
Ha már szaruhártya-fekély vagy keratomalacia alakult ki, azonnali magas dózisú A-vitamin-kezelés szükséges parenterális úton, valamint helyi szemészeti ellátás (műkönny, antibiotikumok). Az örökletes formák esetében jelenleg oka specifikus gyógymód nincs, csak tüneti kezelés és segédeszközök (alacsony látás rehabilitáció, éjszakai látást segítő eszközök) állnak rendelkezésre. Fontos a rendszeres szemészeti kontroll.
Gyógyulás és kilátások
A táplálkozási eredetű farkasvakság esetén a prognózis kiváló, a látás teljes helyreállítása várható, ha a kezelés időben megkezdődik. Az örökletes retina-degenerációkhoz társuló formák esetében a látásromlás sajnos progresszív, hosszú távon súlyos látásvesztéshez, akár teljes vaksághoz vezethet.
Fontos figyelmeztetés
A tartósan fennálló vagy gyorsan romló éjszakai látászavar mindenképpen szemészeti és belgyógyászati kivizsgálást igényel. Az A-vitamin túladagolása is veszélyes lehet (hipervitaminózis A), ezért magas dózisú készítményeket csak orvosi felügyelet mellett szabad szedni!